Zgodnie z ministerialnymi wytycznymi na rok szkolny 2014/2015 podejmujemy w „Refleksjach” tematykę kształcenia zawodowego, a szerzej patrząc – zastanawiamy się nad rolą szkoły we wspieraniu uczniów podejmujących ważne decyzje edukacyjno-zawodowe. Oto i paradoks tej sytuacji: na progu dorosłości spora część młodych ludzi chciałaby zacząć decydować o sobie, ale większość z nich jest zdana na doświadczenie i wskazówki dorosłych – rodziców i nauczycieli – którzy mogą i powinni im pomóc w wyborze odpowiedniej szkoły, doradzając kształcenie w kierunku konkretnej profesji.
Dałoby się jednakowoż – tak w związku z tematem niniejszego numeru, jak i owym paradoksem, który towarzyszy od zawsze szkolnej aktywności – wyróżnić motyw przewodni przebijający z niektórych artykułów. Tym motywem jest uczenie się przez całe życie, utylitarna idea, dzięki której edukacja wychodzi poza ramy szkoły, staje się czymś więcej niż tylko specyficznym społecznym przymusem i przeistacza się w filozofię swobodnego dążenia do wiedzy.
Zdobywanie wiedzy idzie w parze z nabywaniem kompetencji zawodowych. Trzeba stwierdzić – co udowadniają nasze autorki i nasi autorzy – że edukacja zawodowa wcale nie oznacza gorszego, mniej wymagającego czy mniej merytorycznego kształcenia. Przeciwnie, ponieważ osoby zdobywające kolejne stopnie wykształcenia zawodowego muszą włożyć w ten proces naprawdę dużo pracy i zaangażowania, a posiadając już w rękach konkretne umiejętności, wcale nie zamykają sobie drogi do dalszej edukacji, na przykład na poziomie wyższym.
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli angażuje się w Rok Szkoły Zawodowców między innymi realizując projekt Nasza Kariera, którego celem jest promowanie kształcenia zawodowego w regionie i zmiana jego wizerunku. Serdecznie polecamy Państwu efekty naszej pracy dostępne na stronie www.naszakariera.pl.
Urszula Pańka
dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli