Tytułowym wykrzyknieniem chcemy zwrócić uwagę na potrzebę zajmowania się sprawami współczesnej młodzieży, która żyje w perspektywie wielu wyzwań i niepokojów. „Młodzież teraz!” – zdają się domagać przedstawicielki/przedstawiciele młodszych pokoleń, krytycznie postrzegając rzeczywistość.
Pomysł tego tematu numeru narodził się podczas konferencji naukowo-dydaktycznej „Oni, one mówią – obalamy stereotypy dotyczące młodzieży”, która odbyła się 10 czerwca 2022 roku w ZCDN-ie. Wzięły w niej udział osoby tworzące Koło Naukowe Pedagogów Młodzieży „Young Power”, działające przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Studentki i studenci zdominowali tę konferencję, prezentując w referatach własne koncepcje i tezy pedagogiczne. O to chodziło w tym przedsięwzięciu: żeby i mówić o problemach młodzieży, i jednocześnie oddać głos młodym ludziom – badaczkom i badaczom! – którzy mogliby w ten sposób powiedzieć o sobie. To praktyka przypominająca „odwróconą klasę”: w tym wypadku to nie profesorowie, ale młodsi naukowcy zajęli miejsce za katedrą. Inspiracją do tego działania była pośrednio, znana szerszemu gronu czytelniczemu, książka Justyny Sucheckiej Young power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat (2020), w której to właśnie młodzież została przedstawiona jako nadzieja na lepszą przyszłość.
Zachowaliśmy w tym numerze „Refleksji” powyższy koncept, dając przestrzeń do wypowiedzi autorkom/autorom zainteresowanym pedagogiką młodzieży. Stąd też wyjątkowo pojawia się nowa rubryka, „Pedagogika młodzieży”, gdzie zostały zebrane, opracowane i zredagowane teksty studentek oraz jednego studenta, występujących podczas konferencji. Przy tej okazji warto podziękować za wsparcie dr Małgorzacie Mikut z Instytutu Pedagogiki US, opiekunce Koła Naukowego Pedagogów Młodzieży „Young Power”.
Ponadto zachęcam do zapoznania się z tekstami w naszych stałych działach („Wywiad”, „Temat numeru”, „Opinie, refleksje, doświadczenia”), gdzie tematyka pedagogiki młodzieży znajduje swoje kontekstualizacje i kontynuacje. Jestem przekonany, że będą one stanowiły impuls do wielu przemyśleń i konstruktywnych wniosków.
Sławomir Iwasiów
redaktor prowadzący