Kierunek: nauki ścisłe

    984

     


    Wśród najważniejszych zadań współczesnej szkoły należy wskazać interdyscyplinarne przygotowanie uczniów do funkcjonowania w nowoczesnym świecie. Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie nauk ścisłych krok po kroku przybliżają nas do tak właśnie pojmowanego ideału „społeczeństwa wiedzy”. Nauka, z jednej strony, daje nam nadzieję na rozwiązanie wielu praktycznych problemów, jak leczenie chorób, ochrona środowiska czy pozyskiwanie energii, z drugiej strony – badania naukowe są po prostu fascynujące, a ich przebieg i wyniki nierzadko ocierają się o sferę niezwykłości.

    Uczniowie lubią tajemnice, jakie skrywa w sobie nauka. Dlatego proponujemy w niniejszym numerze „Refleksji” garść materiałów dotyczących nauczania przedmiotów ścisłych, takich jak matematyka, chemia, fizyka, biologia czy informatyka. Te dziedziny są niezaprzeczalnie przydatne w życiu, ale równocześnie mogą stanowić swego rodzaju intelektualną przygodę. Nasze Autorki i nasi Autorzy, tym razem zarówno przedstawiciele akademii, jak i czynni zawodowo nauczyciele, chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami, a ich wskazówki warto potraktować jako przykłady dobrych praktyk i zastosować je w celu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego.

    Kryje się w tych rozważaniach o przedmiotach ścisłych i taka wskazówka: trzeba uczyć przez zabawę, eksperymentować, wychodzić z uczniami poza mury szkoły, ponieważ nauka może być nie tylko pożyteczna, ale także przynosić dużo radości z poznawania świata.

    Urszula Pańka

    dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli