Zdrowie, równość, bezpieczeństwo

    681

     


    Podążając za ministerialnymi wskazaniami, które w każdym roku szkolnym są ogłaszane w postaci podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, proponujemy w niniejszym numerze „Refleksji” zestaw artykułów związanych z trzema zagadnieniami: zdrowiem, równością i bezpieczeństwem. Rozważając, naszym zdaniem, fundamentalne obecnie kwestie – takie jak stan zdrowia dzieci i młodzieży, ich szanse edukacyjne, społeczne i zawodowe, a także poziom szeroko rozumianego bezpieczeństwa  w szkole i poza nią – staramy się diagnozować kondycję oraz przedstawić cele edukacji.

    W takiej perspektywie jedną z ważniejszych kategorii, poruszanych niejednokrotnie przez autorki i autorów artykułów, stanowi zaufanie. Życie społeczne, w tym edukacja na każdym etapie, opiera się na wzajemnych relacjach, których jakość w dużej mierze jest uzależniona od poziomu zaufania. Czy ufamy dzisiaj szkole jako nowoczesnej instytucji? Czy ufamy sobie nawzajem – nauczyciele, dyrektorzy, rodzice? Jak daleko zaufanie przekłada się na stopień ryzyka, które podejmujemy w codziennej pracy?

    Niezależnie od odpowiedzi na postawione wyżej pytania, najważniejszym i najbardziej wymagającym zadaniem szkoły jest jak najlepsze wykształcenie kolejnych pokoleń młodych ludzi. Bez nich nie sposób wyobrazić sobie przyszłość nowoczesnej edukacji.

    Urszula Pańka
    dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum
    Doskonalenia Nauczycieli