Płeć w edukacji

    629

     


    Wracamy w „Refleksjach” do tematyki genderowej – tym razem prezentujemy Państwu materiały zebrane podczas I Polsko-Niemieckiej Konferencji Gender Mainstreaming w  Edukacji, która odbyła się w maju 2010 roku w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Zawartość tego numeru, z jednej strony, przybliża ideę pierwszego w historii ZCDN-u spotkania badaczek i badaczy zajmujących się problematyką płci w edukacji, a z drugiej, daje nieco szerszy obraz poruszanych wtedy zagadnień – niektóre wystąpienia zostały poszerzone o niepublikowane dotychczas materiały.

    Głównym celem konferencji było zwrócenie uwagi na potrzebę mówienia o płci w edukacji nie tylko w kategoriach biologicznych, ale także kulturowych, które, bardziej nawet niż  „naturalne” uwarunkowania, wpływają na rozwój dziewczynek i chłopców – uczennic i  uczniów, ale też, nie wolno o tym zapominać, nauczycielek i nauczycieli. Jak przygotowujemy młodzież do funkcjonowania w społeczeństwie? Jaki wpływ na wychowanie ma język, którego używamy na co dzień? Czy wiedza ma płeć? To tylko najważniejsze  pytania, jakie można sobie zadawać, czytając niniejszy zestaw tekstów.

    Wydawnictwo pokonferencyjne charakteryzuje się specyficzną, hermetyczną strukturą, dlatego też zrezygnowaliśmy w nim z niektórych stałych działów „Refleksji” (jak wywiad, felieton czy recenzje książek), aby, na ile to możliwe, uspójnić przekaz. Mam nadzieję, że w tej zmienionej formule „Refleksje” również przypadną Państwu do gustu.

    Urszula Pańka
    dyrektor
    Zachodniopomorskiego Centrum
    Doskonalenia Nauczycieli