Jedna z bohaterek niniejszego numeru „Refleksji”, Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, która w 2016 roku była nominowana do prestiżowej nagrody Global Teacher Prize – mówi w wywiadzie udzielonym naszej redakcji, że kompetencje społeczne, takie jak: komunikatywność, chęć współpracy czy elastyczność, niekoniecznie słusznie nazywane są „miękkimi”. Dlaczego? Ponieważ często bywa tak, że są one przydatniejsze od „twardej” wiedzy – wykutej szybko na pamięć i równie szybko zapominanej.
Kompetencje „miękkie” – jednakowoż „twardsze”, a może po prostu trwalsze niż mogłoby się wydawać – powinny być zatem jednym z priorytetowych obszarów nauczania w nieustannie reformującej się edukacji. Umiejętności społeczne – takie jak powyżej wymienione, ale też inne, między innymi: pomysłowość, zarządzanie czasem, a nawet empatię – można kształtować na nowocześnie przygotowanych i przeprowadzonych lekcjach, podczas których uczeń nie tylko biernie siedzi w ławce, ale także ma okazję do czynnego – czyli doświadczalnego – poznawania świata.
Wybór prezentowanych w tym numerze „Refleksji” artykułów dotyczy w związku z tym sposobów włączania kompetencji „miękkich” do różnych obszarów nauczania. Oprócz przykładów dobrych praktyk – i garści porad – autorki i autorzy poszczególnych artykułów zwracają także uwagę na potrzebę kształcenia społecznych umiejętności w gronie nauczycieli. Od naszego wielokierunkowego przygotowania do pracy w edukacji zależy bowiem poziom wykształcenia przyszłych pokoleń.
Urszula Pańka
dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli