Kompetencje cyfrowe

    31

    XXI wiek wystawia nas na próbę. Czy powszechna cyfryzacja może pomóc ludzkości w walce z potencjalnymi kryzysami? Jak współczesna szkoła poradzi sobie z kolejną technologiczną transformacją, która na naszych oczach staje się faktem?

    Trudno nie odnieść się w tym krótkim artykule wstępnym do przebiegu i skutków pandemii COVID-19. Wszyscy doświadczamy lęku przed chorobą i zmagamy się z izolacją, która nagle zmieniła przyzwyczajenia całych społeczeństw. Szkoła przeniosła się do przestrzeni cyfrowej, a nauczyciele i uczniowie, jak również ich rodzice, z dnia na dzień musieli się zmierzyć z nową rzeczywistością. Można z całą pewnością stwierdzić, że szkoła – tuż obok służby zdrowia – pełni jedną z najważniejszych funkcji społecznych, realizując zadania dydaktyczne oraz wychowawcze, ale i pomagając w przetrwaniu trudnych chwil. Dobrze sobie radzimy teraz – a jak będzie wyglądała przyszłość?

    Nie można zapominać, że warto przygotowywać się do tego rodzaju wyzwań – z którymi być może przyjdzie się zmierzyć już wkrótce – i w związku z tym: w miarę możliwości wyposażać szkoły, inwestować w szkolenia z e-learningu i testować zdalne nauczanie oraz dbać o wiedzę i umiejętności uczniów z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dlatego, między innymi, w niniejszym numerze publikujemy artykuły dotyczące różnych aspektów budowania nowoczesnej cywilizacji na filarach technologii cyfrowych i nowych mediów. Mamy nadzieję, że pomogą one nauczycielom wszystkich przedmiotów i etapów edukacyjnych w rozwijaniu kompetencji cyfrowych.