Szkoła 1918–2018

    891

     


    Obchodzimy w tym roku stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. To ważny jubileusz, który można postrzegać również w perspektywie bezustannie zmieniającej się edukacji.

    W czasach nowoczesnych szkoła niejednokrotnie miała wpływ na kształtowanie państwowości i budowała poczucie narodowej przynależności. Dlatego w niniejszym numerze proponujemy namysł nad kondycją i rozwojem edukacji w Polsce – zarówno z punktu widzenia historycznego, jak i współczesnego.

    O udzielenie wywiadu poprosiliśmy tym razem prof. Elżbietę Magierę z Uniwersytetu Szczecińskiego, która w porządku chronologicznym opowiada o ostatnich stu latach w historii polskiego szkolnictwa. W dziale Temat numeru znalazło się kilka obszernych artykułów popularyzujących wiedzę z zakresu historii pedagogiki, teorii wychowania oraz reform systemu oświaty. Niektóre wątki, podejmowane w poszczególnych tekstach, znajdą rozwinięcie w kolejnym numerze, który będzie zatytułowany Biografie pedagogiczne. Natomiast w sekcji Opinie, refleksje, doświadczenia, jak zwykle, proponujemy garść nauczycielskich przemyśleń, które dotyczą zagadnień bliskich szkolnej codzienności.

    Jednocześnie zachęcamy nie tylko do sięgania po „Refleksje”, ale także do pisania artykułów i dzielenia się na naszych łamach rozważaniami na temat polskiej szkoły – jej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Wszyscy przecież stajemy się częścią historii, kiedy na bieżąco zapisujemy jej karty.

    Redakcja