Ekologia pogranicza

    694

     


    Przygotowując najnowsze wydanie „Refleksji”, zastanawialiśmy się nad niekonwencjonalnym sprofilowaniem tematyki ekologicznej. Ekologia jest przede wszystkim dziedziną nauki, ale przecież także nieodłączną częścią życia społecznego, ideologią, ruchem politycznym, wątkiem w publicznych debatach, elementem edukacji na wszystkich etapach, czy też, co niekoniecznie musi stanowić zaletę, po prostu modnym sloganem. Jak jeszcze można ująć i opisać zjawisko, które zostało, także na naszych łamach, przedstawione z tak wielu punktów widzenia?

    „Ekologia pogranicza” odnosi się zarówno do zjawisk o charakterze globalnym, a więc ekologii rozumianej jako dziedzina nauki wpływająca na społeczną świadomość, ale także  posiada wymiar lokalny – odwołuje się do współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony środowiska i edukacji ekologicznej. W tym numerze zebraliśmy artykuły rozgrywające  opozycję globalności i lokalności w perspektywie edukacji ekologicznej oraz współpracy polsko-niemieckiej.

    Polecam Państwa uwadze materiały dotyczące finansowania przedsięwzięć z zakresu ekologii: wywiad z Jackiem Chrzanowskim, prezesem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, oraz artykuł autorstwa dra Andrzeja Grzany, pracownika WFOŚiGW, które pokazują, skąd można zdobyć fundusze na realizację projektów ekologicznych. Piszemy również o współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony środowiska, ważnych centrach edukacji ekologicznej w regionie, pokazujemy, jak w nowoczesny sposób można uczyć o bogactwach natury i potrzebie ich ochrony.

    Urszula Pańka
    dyrektor
    Zachodniopomorskiego Centrum
    Doskonalenia Nauczycieli