Woda, ekologia kultury

    841

     


    W ostatnich latach często do głosu dochodzi problematyka wpływu edukacji przyrodniczej i ekologicznej na poprawę jakości życia w zurbanizowanym środowisku. Na łamach „Refleksji”, co stało się już swego rodzaju tradycją, w corocznym, wakacyjnym numerze ekologicznym publikowane są artykuły, wywiady i materiały metodyczne dotyczące między innymi: ochrony środowiska, turystyki, zrównoważonego rozwoju, odnawialnych źródeł energii, a także powiązań ekologii z innymi dziedzinami kultury, nauki i życia społecznego. W niniejszym numerze łączymy dwa spokrewnione ze sobą tematy: wodę i ekologię kultury.

    Z jednej strony, zajmujemy się zagadnieniem wody w ekologii, naukach przyrodniczych i ścisłych. To właśnie woda stanowi dzisiaj najwartościowszy surowiec naturalny, bez którego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie organizmów żywych. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na dbanie o jakość i dostępność zasobów wody, ale także podjąć próbę odpowiedzi na pytania o znaczenie wody – zarówno dla środowiska naturalnego, jak i cywilizacji człowieka.

    Z drugiej strony, pytania o wodę, dotyczące jej budowy, składu, przeznaczenia, jakości, ilości, dostępności, zadawane z punktu widzenia różnych dyscyplin naukowych, muszą prowadzić do konieczności rozwikłania najważniejszych być może kwestii kulturowych XXI wieku. Czy nowoczesna kultura jest stałym zbiorem nienaruszalnych elementów, czy może stanowi „płynną strukturę”, którą da się, do pewnego stopnia, kształtować?

    Urszula Pańka
    dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum
    Doskonalenia Nauczycieli