Ekologia codzienności

    989

     


     

    Ekologiczny numer „Refleksji” stał się swego rodzaju wakacyjną tradycją, którą od kilku lat staramy się pielęgnować. Ekologiczny sposób myślenia to bowiem nieodłączny element współczesnej edukacji szkolnej, która dąży do racjonalnego, naukowego, opartego na doświadczeniu kształcenia w zakresie wiedzy o środowisku naturalnym i cywilizacyjnym. Dlatego, między innymi z myślą o metodycznym i dydaktycznym wzbogaceniu warsztatu nauczycieli wszystkich etapów edukacji szkolnej, proponowaliśmy wcześniej takie tematy, jak „Ekologia miasta”, „Odnawialne źródła energii” czy „Ekologia kultury”.

    Tym razem staramy się przedstawić związki ekologii i codzienności, ponieważ to właśnie na tym styku rozgrywają się najważniejsze dla ekologii procesy, przede wszystkim społeczne. To od nas zależy, czy będziemy żyli w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. „Kropla drąży skałę” – pisze jedna z naszych autorek. Ekologia stała się nieodłączną częścią codzienności, choć przecież, jak zwracają uwagę naukowcy, nierzadko nadużywamy tego pojęcia. Ekologia to bowiem coś więcej niż tylko dbanie o czystość środowiska i kupowanie przyjaznych naturze produktów. To przede wszystkim systemowy sposób patrzenia na świat, który wymaga od nas szczególnej uwagi, wiedzy i zaangażowania.

    W perspektywie wakacyjnego odpoczynku, zachęcam Czytelniczki i Czytelników „Refleksji” do spędzenia miłych chwil z naszym czasopismem.

    Urszula Pańka

    dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli